fredag 14 februari 2014

Varför skriver jag denna blogg?

Just nu är jag med om en resa. En resa från analogt, från utbildningsmaterial på papper till digitalt, online. En omvälvande resa för många. Syftet med denna blogg är att dels för min egen skull teckna ner erfarenheter, fallgropar och framgångar. Ett plus är om jag kan ge input till andra i liknande situationer. Jag har genom åren insett att vi är många som söker information och erfarenheter kring IKT och jag hoppas kunna tillföra något utifrån min resa.

Jag började egentligen min resa redan 2011. Jag deltog då i ett utvecklingsuppdrag med syfte att dels kompetensutveckla våra lärare men även att implementera IKT i utbildningarna på mitt företag. Och IKT, vad är då det? IKT står för informations- och kommunikationsteknik. IKT kan tillämpas för utbildning av utbildare, lärare, elever, kursdeltagare osv. Syftet med IKT är bland annat:
  • öka variationsmöjligheter
  • erbjuda större flexibilitet i var, när, hur lärandet sker
  • nyttja de fördelar IT och modern teknik kan erbjuda
  • öka interaktionen mellan kursdeltagare oberoende av tid och rum
  • tillämpa blended learning (att kombinera nätbaserad utbildning med utbildning i klassrum).




















Lite mer historik innan jag går in i nutiden och det jag just nu är med om. På 90-talet arbetade jag med e-utbildning, dvs det några lite sarkastigt kallar "bok på burk". Det blev aldrig någon riktigt fart på användandet och våra lärare köpte inte riktigt konceptet. Varför kan man undra, min egen analys säger att dels var det inte rätt timing, dels är endast en e-utbildning ganska tråkig, ingen feedback, ingen lärare att fråga och om det fanns ett forum hade ingen riktigt vanan eller modet att skriva där.

I nuläget har vi andra förutsättningar i och med vårt dagliga användande av smarta mobiler, surfplattor. Många publicerar eget material på internet, deltar i olika communities och chattar. Se gärna detta klipp: http://youtu.be/V5TfzdgnhBw. Lättillgänglig information som ger en förståelse för tankarna kring IKT.


Där står många hos oss  just nu; vrider och vänder dagligen på begreppet IKT, söker fram användbar information. Frågan som ställs är: "Hur ska jag förhålla mig till IKT, vad kan jag bidra med?".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar